onsdag 29 februari 2012

Sportlov



Sportlov! Som bäst är det sportlov och då vill man ju hitta på lite program. Inte det enklaste fast utbudet är stort, men vi beslöt att hitta på eget: att besöka mormor och morfar.

Med tanke på att de bara bor 17 km bort är det väl inte årets största händelse, men det är ändå inte stället vi besöker dagligen.

Så. N, T och jag åkte iväg vid middagstid för att besöka mor och far. R orkade inte komma med, och J som hade jobbat natt orkade inte heller.

Det är ganska lämpligt att åka till morsans med kidsen, man slipper t.ex själv att koka mat den dagen. Vi åt grisstek med god aptit, och kaffe med blåbärspaj och bullar till efterrätt. Limsa och kaffe drack vi till.

Mamma hade en ny mobil som jag satte igång och fotograferade med. När jag ändå höll på tog jag också några foton med min egen mobil. Se så fin orkidé mamma har i sitt fönster!

Mor är den som verkligen har det här med hemmet på klart: hon lovade att sticka minst ett par nya sockor till mig och att driva upp några plantor pengträd.

Alla ni som har föräldrarna kvar i livet: förstå att uppskatta dem, en dag är de borta. För barnbarnens skull är det en jätteviktig sak, så odla den kontakten för ungarnas skull. Då är det ett litet offer att offra sin enda lediga dag i veckan, när de nästan vuxna och vuxna kidsen vill åka iväg mommos och äta idag.

8 kommentarer:

Augusta sa...

Håller med dig, sina föräldrar skall man vara rädd om. Men min pappa dog förra året, 75 år gammal.

Pengblomma har jag också hemma här :)

Ellis sa...

Vilken trevlig dag ni har haft, vi har lov nästa vecka! Vad är ett pengträd?
Ska nog spendera lite tid med mamma nästa vecka! =)
Kram Elenor

Fenixmonas sa...

Bra skrivet! Jag har många barnbarn men hinner inte med att åka runt till dem alla...och tyvärr är det inte ofta de hittar hit...Kramiz

Anonym sa...

Härligt med sportlov, här är den veckan över. Ja nog skall man vara rädd om sina föräldrar om man har dem kvar i livet. Kram

Nett sa...

Det var jag som lämnade anonym kommentar ;)

Ninja sa...

Tänker som du.....föräldrar blir äldre och ingen älskar dig som de gör.....

Karpstryparn sa...

Ja, nu är det många som är lediga, t ex en kompis till mig som praktiserar på ett skolbibliotek.

Svar: Hehe, precis. Vet man inte skillnaden mellan svart och vitt, ja, då är ett enkelt sätt att ta reda på det att spela schack.

Blommen sa...

Här i Spanien finns det inga sportlov, barnen får lov att vänta in påsken, då får dom lov även här!