tisdag 6 mars 2012

Sova-gott-knep


Att sova gott - en självklarhet för somliga, något svåruppnåeligt för många. Här följer en del tips på vägen:

  • varva ner i tid före sänggåendet. Inget tvtittande, internet eller dataspelande en timme före läggdags.
  • alkohol i liten mängd kan hjälpa till vid insomnandet. I normala till lite större mängder stör de tyvärr sömnen mot morgonsidan.
  • lättsam motion några timmar före läggdags hjälper till att slappna av.
  • en god bok, men inte för spännande. Kan i såfall ge upphov till orolig sömn.
  • ett trevligt samtal med en familjemedlem eller en god vän, som kan få en att somna med ett léende på läpparna.
  • vädra sovrummet innan läggdags. Frisk luft gör gott, men det får inte bli för kallt i rummet.
  • att lyssna på en cdskiva med stillsam musik lugnar sinnet.
  • undvik gräl före läggdags, grälet följer lätt med till drömlandet.
Sov gott!

8 kommentarer:

Karpstryparn sa...

Mmm, söta små djur det.

Svar om Expo: Ja, det verkar faanimej inte bättre än att Expos "journaister" har pluggat till journalister varenda gång som de har suttit på skithuset, lidit utav kraftig rännskita (mest i sina hjärnor då) och varit så stenhöga som det någonsin över huvudtaget går att bli.
Dessutom kollar de aldrig igenom sina arkiv, läsa innantill kan de tydligen inte heller.
Och de kallar sig för journalister, HA HA HA! Jag skulle kunna vara bättre journalist än de allihopa tillsammans, även om jag hade varit så vanskapt att jag hade sett ut som en amöba både invändigt och utvändigt.

Ninja sa...

Jag gick bet på punkt ett direkt :)

Ellis sa...

En god bok håller jag med om helt klart! =)
Tack för kommentaren!
Kram Elenor

Nett sa...

Bra tips... Jag laddade ner en app för några dagar sedan, har testat och verkar intressant att köpa när gratisversionen har gått ut. "Sleep as android" :) Kram

Fenixmonas sa...

Mycket bra tips! Fast här slocknar jag alltid direkt...brukar tappa boken i ansiktet! Kramiz

Blommen sa...

Bra tips! Ett annat är att utöva sex, mycket avslappnande innan det är dags att sova. Viktigt också att ligga på den sida av kroppen man är van vid, iaf för mig.

Augusta sa...

Tipsen är bra. Tyvärr har jag börjat lida av sömnproblem sedan jag började arbeta kväll. Men tycker bättre om kvällsjobb än dagjobb så vad gör man!

Kram till dig och en bra blogg :)

Blommen sa...

Sv: Jag har bott i Spanien sedan i slutet av mars 1990, alltså snart 22 år, tiden går! Min fru är spanjorska så hon har alltid bott här.